تنها کیفیت ملاک نیست


 یک شرکت برزیلی از استانداردها برای محافظت از اکوسیستم و کمک به جوامع محلی استفاده می کند

 

(گرچه دستیابی به حد اعلای کیفیت، پایداری و مسئولیت پذیری اجتماعی یک چالش عظیم برای شرکت بوده، اما اکنون این موارد بخشی از استراتژی کلی و اهداف تجاری شرکت گردیده اند. این مقاله توضیح می دهد چگونه پیاده سازی ایزو 9001 و ایزو 14001 و ایزو 26000 در شرکت سوزانو نقش مهمی را در موفقیت آن ایفا کرده.)

 

شرکت سوزانو تولید کننده برتر کاغذ و فرآورده های کاغذی بیشتر کیفیت، پایداری و مسئولت اجتماعی خود را مدیون دستیابی به ایزو 9001 (مدیریت کیفیت)، ایزو 14001 (مدیریت زیست محیطی)، و همچنین استاندارد ایزو 26000 (مسئولیت اجتماعی) است. شرکت سوزانو، یکی از بزرگترین تولید کنندگان کاغذ از درخت اوکالیپتوس در دنیا، پیشینه ای طولانی در زمینه کیفیت، سلامت، ایمنی و پایداری دارد که با مسئولیت پذیری اجتماعی و زیست محیطی ادغام شده است. این شرکت که مقر آن در شهر سائوپائولوست دارای 4000 کارمند است و سودآوری آن در سال 2009  به 2 میلیارد دلار آمریکا رسید.

 

ایزو 14001

شرکت سوزانو اولین سازمان در برزیل بود که به گواهینامه ایزو 14001 دست می یابد، و براساس INMETRO (سازمان اعتبار بخشی برزیلی)، دارای بیشترین تعداد گواهینامه های چندگانه جنگلداری است. این دستاورد تضمین می کند محصولات تولید شده از جنگلداری دارای اهداف دوستدار محیط زیست، قیمت عادلانه، و برابری اجتماعی هستند.

علوه بر گواهینامه های ایزو 9001، ایزو 14001، و OHSAS 18001 (ایمنی و بهداشت شغلی) این شرکت اخیرا استاندارد اعتبار اجتماعی SA 8000 را پیادهسازی کرده. میزان انطباق شرکت سوزانو با تمام این سیستم ها بطور مستقل مورد ممیزی قرار می گیرد و پیشرفت مستمر مدیریتی، برنامه ریزی، ارتباط، مستند سازی، و آموزش کارمندان و پیمانکاران گواهی می شود.

 

یکپارچگی کیفیت و محیط زیست

سیستم های کیفیت و محیط زیست شرکت سوزانو عواملی از استراتژی تجاری کلی واحد کیفیت ملی برزیل هستند. این شرکت دارای دو برنامه متفاوت است «تعالی اجرایی» و «Six Sigma».

در سال 2008 تعالی اجرایی مبغلی حدود 21.5 میلیون دلار به مجموع دارایی ها در زمینه ارتقا کیفیت و کارآیی افزود و شرکت را قادر ساخت به استاندارد های جهانی تولیدی دست یابد. پروسه Six Sigma در سال  2009 از طریق پروژه های کاهش هزینه و افزایش کیفیت و کارآیی در تمام بخش ها 26 میلیون دلار سود به همراه داشت.

مدل تجاری شرکت سوزانو در هشت بخش تعالی پایه گذاری شده (رهبری، استراتژی و برنامه ریزی، مشتریان، اجتماع، اطلاعات و دستورالعمل ها، مردم، پروسه ها و نتایج). این شرکت همچنین دارای ابتکارات اجتماعی – زیست محیطی است که بر ایجاد مراودات زیست محیطی با سهامداران شرکت، دولت و اجتماع تمرکز دارد.

در زمان تحلیل تاثیر محصولات و خدمات تمام چرخه تامین مدنظر قرار می گیرد و متدشناسی سنجش چرخه عمر در سیستم مدیریت زیست محیطی شرکت مطابق مجموعه ایزوهای 14000 صورت می پذیرد.

 

مشارکت مسئولانه

شرکت سوزانو برای اجرای ایزو 26000 از نزدیک با سازمان استاندارد ملی برزیل ABNT عضو ایزو در ارتباط بوده.

استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی نتیجه مشارکت 430 متخصص و 175 ناظر از بیش از 40 سازمان در 90 کشور است. این استاندارد در سال 2010 منتشر گردید.

در طول پروسه شرکت سوزانو فعالیت های مسئولیت اجتماعی خود را براساس قواعد ایزو 26000 بررسی کرد. قواعدی از قبیل:

  • جوابگویی
  • شفافیت
  • رفتار اخلاقی
  • احترام به منافع سهامدار
  • قوانین مدون
  • هنجارهای بین المللی رفتاری
  • حقوق بشر

این بررسی همچنین به اهداف مرکزی مورد اشاره استاندارد پرداخت:

  • اعمال قوه سازمانی
  • فعالیت های شغلی
  • محیط زیست
  • فعالیت های منصفانه اجرایی
  • موضوعات مربوط به مصرف کننده
  • دخیل بودن اجتماع
  • توسعه

ایزو 26000 برای سازمان هایی قصد پیاده سازی سیستم مدیریت مسئولیت پذیری اجتماعی را دارند، یا مانند شرکت سوزانو قصد ارتقای سیستم فعلی خود را دارند خط مشی فراهم می سازد.

 

اهمیت به جنگلهای بومی

شرکت سوزانو عملکردهای اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی خود را از طریق خط مشی های G3 (ابتکارات گزارش دهی جهانی) مورد سنجش قرار می دهد. این شرکت فعالیت های خود را مطابق معاهده جهانی سازمان ملل و چشم انداز هزار ساله جهانی انجام می دهد، همچنین این شرکت دستورالعمل های خود را برای مدیریت موضوعات حقوق بشر، ارتباطات کاری، محیط زیست و ضد تخریبی پیاده کرده.

شرکت سوزانو به عنوان یک سهامدار فعال در جامعه، مسئولیت های اجتماعی- زیست محیطی خود را کاملا جدی اجرا می کند. این شرکت در توسعه و بهبود سیاست های عمومی مشارکت می کند تا بتوان به پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دست یافت.

اهمیت دادن شرکت سوزانو به جنگل های بومی و اکوسیستم برزیل مثالی بر این امر است. بیش از 40% مساحت زمین شرکت طبق قوانین زیست محیطی برزیل، FSC، و الزامات ایزو 14000 بطور دائمی تحت حمایت است.

 

ابزار حیاتی

حین پیاده سازی استانداردهای مدیریتی اصلی، مشخص شد که گرچه بین این استانداردها رابطه های زیادی وجود دارد، اما هرکدام تکمیل کننده ویژگی های متفاوتی هستند. برای مثال، ایزو 14001، SA 8000 و OHSAS 18001 پروسه های ارتقای داخلی هستند. FSC، Cerflor و انجمن گزارش دهی جهانی اطمینان بخش مشتریان هستند. ایزو 9001، استاندارد کنسرسیوم فروش بریتانیا، و FSC به تحقق الزامات مشتری کمک می کنند، و ISO/IEC 17025:2005، الزامات کلی برای صلاحیت آزمایش و کالیبراسیون آزمایشگاه ها، اهداف قانونی را تحقق می بخشد.

استانداردهای مدیریت ایزو، بطور ویژه، برای گواهی و تضمین محصولات، پروسه ها و خدمات برای تجارت و مصرف کننده نهایی ابزاری حیاتی هستند.

پروسه های استاندارد شده برای فعالیت شرکت سوزانو در بیش از 80 کشور (فروش پالپ اوکالیپتوس، کاغذ نوشتار و چاپگر، و کاغذ مقوایی) از اصول اولیه شرکت هستند.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ISO
    ایزو چیست ؟,مزایای اخذ ایزو,ایزو 9001,ایزو 14001,گواهینامه ایزو,
  • مشاوره ISO
    مشاوره iso,مشاوره ISO 9001,مشاوره ISO 18001,مشاوره ISO 14001,مشاوره ISO 22000,

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا