اخذ ایزو 20000


مدیریت خدمات آی تی

 

ایزو/آی ای سی 20000 اولین استاندارد بین المللی در زمینه مدیریت خدمات آی تی می باشد. این استاندارد در سال 2005 تهیه شد و در سال 2011 اصلاح گردید. این ایزو براساس BS 15000 (از گروه BSI) تهیه گردیده و ارتقا یافته است.

ایزو/آی ای سی 20000، مانند نسخه پیشین خود BS 15000 در اصل برای تهیه بهترین راهنمایی عملی در داخل چارچوب ITIL (کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات) طراحی گردیده، این استاندارد همزمان سایر چارچوب ها و رویکردهای مدیریتی خدمات آی تی را نیز پشتیبانی می کند، مانند چارچوب عملیاتی شرکت مایکروسافت و بخش هایی از شرکت ISACA.

در ژوئن 2011 ایزو/آی ای سی 20000:2005 به ایزو/آی ای سی 20000:2011 و در فوریه 2012 به 20000-2:2012 ارتقا یافت.

اجزا

20000-1

ایزو/آی ای سی 20000-1:2011 شامل "طراحی، انتقال، ارائه و پیشرفت خدماتی است که الزامات را انجام داده و برای مشتری و ارائه کننده خدمات ارزش آفرینی می کند. در زمان برنامه ریزی، تهیه، پیاده سازی، اجرا، نظارت، بررسی، نگهداری و ارتقا سیستم مدیریت خدمات این بخش از ایزو نیاز به رویکردی پروسه ای دارد. نسخه 2011 شامل نه بخش است.

20000-2

در نسخه 2012 بر اساس نسخه پیشین برای راهنمایی در بکارگیری سیستم مدیریت خدمات وجود دارد. این ویرایش قادر است به سوالات بسیاری درمورد پیاده سازی یک سیستم مدیریت خدمات پاسخ دهد. همچنین نحوه تفسیر بهتر و دقیق تر نسخه 2011 را توضیح می دهد تا بتوان موثر تر از آن استفاده نمود.

20000-3: ارائه دهندگان خدمات

ایزو/ آی ای سی تی آر 20000 – 3 : 2009 ارائه دهندگان خدمات را در نمایش صلاحیت شان بر اساس ایزو/آی ای سی 20000-1 یاری میرساند، این نسخه همچنین به ارائه دهندگان خدماتی که قصد ارتقا خدمات خود و استفاده از ایزو/آی ای سی 20000 را به عنوان هدف تجاری دارند کمک می کند. این ویرایش تکمیل کننده توضیحات نسخه 20000-2 است، و راهکارهای جامعی را برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت خدمات مطابق با ایزو/آی ای سی 20000-1 ارائه می دهد.

20000-4: مدل ارزیابی پروسه

ایزو/ آی ای سی تی آر 20000 – 4: 2010 به منظور اجرای یک مدل ارزیابی پروسه ای بر اساس قواعد ارزیابی پروسه ایزو/آی ای سی 15504 تهیه شده. ایزو/آی ای سی 15504-1 مشخص کننده مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در ارزیابی پروسه ای است. ایزو/آی ای سی 15504-2 الزامات اجرای یک ارزیابی و میزان توانایی انجام ارزیابی پروسه را معین می سازد.

20000-5

ایزو/آی ای سی تی آر 20000-5:2010 یک برنامه پیاده سازی نمونه است که به تامین کنندگان درباره نحوه پیاده سازی یک سیستم مدیریت خدمات بر اساس ایزو 20000-1 راهنمایی ارائه می دهد. این نسخه همچنین می تواند برای افرادی که به ارائه کنندگان خدمات درباره نحوه دستیابی به الزامات ایزو 20000-1 راهکار پیشنهاد می دهند مفید باشد.

برنامه گواهینامه و برنامه صلاحیت

همانند اکثر استانداردهای ایزو، سازمانها و افراد برای کاربرد استاندارد به دنبال آموزش و ارتقا خود هستند. برنامه گواهینامه بر سازمانها تمرکز دارد درحالی که برنامه صلاحیت به افراد دلالت می کند.

صلاحیت افراد توسط سازمان های معتبر تائید می گردد. برنامه این سازمانها در حقیقت یک تعیین صلاحیت در مدیریت خدمات آی تی بر اساس ایزو 20000 می باشد و شامل یک سطح بنیادی و چندین گواهینامه نقش محور است. 



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ISO
    ایزو چیست ؟,مزایای اخذ ایزو,ایزو 9001,ایزو 14001,گواهینامه ایزو,
  • مشاوره ISO
    مشاوره iso,مشاوره ISO 9001,مشاوره ISO 18001,مشاوره ISO 14001,مشاوره ISO 22000,

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا