سیر تکامل استاندارد ایزو 9001


پیش از ایزو 9000

درطول جنگ جهانی دوم مشکلات کیفیتی در بسیاری صنایع بریتانیا وجود داشت مثلا در مهمات سازی، بمب ها طی مرحله ساخت در کارخانه منفجر می شدند. راه حل این مشکلات کیفیتی کارخانه ها را ملزم می ساخت عملکردهای تولیدی خود را مستند کرده و با نگهداری مدارک تائید کنند که عملکردها طبق مستندات انجام می شوند. نام این استاندارد BS5750 بود و به عنوان استاندارد مدیریت شناخته می شد زیرا راجع به نحوه مدیریت کارخانه و پروسه تولید توضیح می داد.

در سال 1987 دولت بریتانیا سازمان بین المللی استانداردسازی ایزو را ترغیب کرد تا استاندارد BS5750 را به عنوان استاندارد بین المللی بپذیرد. این استاندارد بین المللی ایزو 9000 نام گرفت.

ایزو 9000 نسخه 1987

ایزو 9000:1987 ساختاری مشابه استاندارد بریتانیایی BS5750 داشت، دارای سه مدل برای سیستم های مدیریت کیفیت که انتخاب هرکدام آنها به دامنه فعالیت سازمانها بستگی داشت. مدل ایزو 9001:1987 برای تضمین، طراحی، توسعه، تولید، اجرا و خدمات کیفیتی  برای شرکتها و سازمانهایی بود که فعالیتهای آنها شامل تولید محصولات جدید می شد. مدل ایزو 9002:1987 برای تضمین کیفیت خدمات، دراصل اجزایی مشابه ایزو 9001 داشت اما تولید محصول جدید را دربر نمی گرفت. مدل ایزو 9003:1987 برای تضمین کیفیت و بازرسی و آزمایش نهایی تنها به بازرسی و آزمایش محصول نهایی می پرداخت و توجهی به نحوه تولید محصول نداشت. ایزو 9000:1987 نیز تحت تاثیر استانداردهای موجود US و دیگر استانداردهای تعریف شده بود. بنابراین کاملا مناسب پروسه تولید بود. بیش از اینکه به پروسه کلی مدیریت پرداخته شود تمایل این استاندارد به تاکید بر مطابقت با راهکارها بود، که احتمالا مقصود واقعی بوده.

ایزو 9000:1994 نسخه تجدید چاپ سال 1994

ایزو 9000:1994 بر تضمین کیفیت از طریق اعمال پیشگیرانه تاکید داشت بجای اینکه تنها به بازرسی محصول نهایی بپردازد، و مدارک تائید صلاحیت راهکارهای مستند را الزامی می دانست، ضعف ویرایش اول این بود که شرکتها بیشتر تمایل داشتند پیاده سازی الزامات را تنها از طریق انباشت دستورالعمل های کاری فراوان در قفسه ها انجام دهد و این خود بار سنگینی برای بروکراسی ایزو می گردید. در برخی شرکت ها سیستم کیفیت از اقتباس و توسعه پروسه ها جلوگیری می کرد.

ایزو 9000:2000 نسخه تجدید چاپ سال 2000

ایزو 9001:2000 سه استنادارد 9001، 9002، و 9003 را در یک استاندارد ایزو 9001 ادغام کرد. راهکارهای طراحی و توسعه فقط زمانی لازم بود که یک شرکت در تولید محصول جدید دخیل باشد. نسخه 2000 با قرار دادن مفهوم مدیریت پروسه در مرکز توجه به دنبال تغییری اساسی در روند تفکر و تصمیم گیری بود. مدیریت پروسه در یک شرکت امر نظارت و بهبود وظایف و فعالیت های شرکت را به عهده دارد و فقط به بازرسی محصول نهایی نمی پردازد. نسخه 2000 همچنین برای اینکه کیفیت در سیستم تجارت ادغام شود و از وابستگی ویژگی های کیفیتی به مدیران سطح پائین اجتناب شود مشارکت مدیران ارشد را الزامی میدانست، هدف دیگر اثرگذاری بیشتر از طریق ماتریس عملکرد پروسه بود، ( یعنی سنجش عددی تاثیر وظایف و فعالیتها، انتظارات نسبت به پیشرفت مستمر پروسه، و رهگیری رضایت مندی مشتریان بطور صریح بیان شده)

ایزو 9000:2008 نسخه تجدید چاپ سال 2000

ایزوی جدید 9001:2008 در پانزدهم نوامبر 2008 منتشر گردید ایزو 9001:2008 برای سازمان دهی استاندارد از سیستم شماره گذاری مشابه با ایزو 9001:2000 استفاده میکند در نتیجه استاندارد جدید ایزو 9001:2008 بسیار مشابه استاندارد پیشین است، الزامات جدیدی به آن اضافه نشده، گرچه برخی شفاف سازی ها و تغییرات در آن صورت گرفته، سازمان هایی که دارای استاندارد ایزو 9001:2000 با انجام تغییراتی به نسخه ایزو 9001:2008 منتقل می شوند.



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ISO
    ایزو چیست ؟,مزایای اخذ ایزو,ایزو 9001,ایزو 14001,گواهینامه ایزو,
  • مشاوره ISO
    مشاوره iso,مشاوره ISO 9001,مشاوره ISO 18001,مشاوره ISO 14001,مشاوره ISO 22000,

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا