استاندارد ایزو و آبیاری کشاورزی (بخش دوم)


تصفیه آب را فراموش نکنید

اهمیت تصفیه در سراسر جهان فرآیندی مهم تلقی می شود و بطور دائم توسط طراحان، سازندگان تجهیزات و کشاورزان بر آن تاکید می شود.

بعلت تغییر روند به سمت سیستم های آبیاری بسته نیاز به تصفیه خالص تر بیشتر شده. این روند به خاطر استفاده از فاضلاب و کاهش سایز کانال های آبرسانی در تجهیزات توزیع (مانند امیتر ها و افشانه ها) به جهت آبیاری با حجم کم آب تشدید گردیده.

فیلترهای تصفیه در بخش کشاورزی با فیلترهایی که برای مصارف صنعتی و خانگی استفاده می شوند متفاوت است، زیرا فیلترهای کشاورزی تنها بخشی از گل و لای موجود در آب آبیاری را تصفیه می کنند. علاوه بر این ممکن است به جهت آنکه آب و انرژی بیشتری هنگام تصفیه صرفه جویی شود، فیلترهای کشاورزی ذرات درشت تر را نیز از خود عبور دهند و این سبب ایجاد انسداد در تجهیزات گردد.

مجموعه سه گانه استانداردهای بین المللی ایزو 9912 که در سال 1994 منتشر شدند، الزامات فیلترهای صافی را مشخص می کند. همچنین برای فیلترهای رسانه (media) و هیدروسایکلون نیز استانداردهایی موجود است.

دقت در امر تصفیه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر درجه فیلتر از میزان طراحی شده کمتر باشد، ممکن است آب فشان را مسدود کرده و باعث کاهش یا افزایش حجم آبیاری و حتی تخریب کل سیستم گردد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای در حال توسعه سیستم آبیاری جاذبه ای را جایگزین سیستم های آبیاری بسته نموده اند تا محصولات کشاورزی را افزایش دهند و در مصرف آب بیشتر صرفه جویی نمایند.

در مقابل اگر درجه فیلتر از میزان طراحی شده بیشتر باشد، فشار آب در چرخه تصفیه کاهش می یابد و لازم است برای جلوگیری از افت فشار در آبیاری از انرژی افزوده استفاده کرد.

به همین دلایل باید استانداردهایی فراهم کرد که نه تنها کیفیت و دوام محصولات را بسنجد، بلکه درجه فیلتر آنها را نیز مورد آزمایش قرار دهند. کمیته ی فرعی ایزو روشی را برای آزمایش درجه فیلتر ها تدارک دیده.

طبقه بندی جدید افشانه ها

استانداردهای بین المللی بطور دوره ای تحت بازبینی قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود با تحولات فناوری، پروتوکل ها و مواد تازه، و الزامات ایمنی و کیفیتی جدید هماهنگ و همگام است. این فرآیند باعث تجدید چاپ ایزو 8026 (تجهیزات آبیاری زراعی – افشانه ها – الزامات کلی و روش های آزمایش) گردیده.

روند بازبینی با منتخبی از افشانه های مختلف در بازار آغاز شد، و طبقه بندی تازه ای برای آنها صورت گرفت، سپس کارآیی آنها براساس پروتوکل تازه ای که برای افشانه ها تهیه شده بود سنجیده شد. به این طریق طبقه بندی کاملی براساس پارامترهای متعدد پدید آمد که قوانین یکسانی، پوشش دهی، خصوصیات اسپری آب و نرخ جریان را شامل می شد.

در نگاهی به وضعیت آینده محصولات و الزامات آبی در دهه های پیش رو، برای حفظ پایداری منابع آب به تلاش های فراوانی نیاز است. استانداردهای بین المللی در زمینه مواد، عملکرد تجهیزات، روش های آزمایش، تفسیر داده ها و گزارش عملکرد توسط کمیته ایزو/تی سی 23/سی اس 18 تهیه شده اند که فراهم کننده راه حل های حیاتی در این زمینه اند.

 



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ISO
    ایزو چیست ؟,مزایای اخذ ایزو,ایزو 9001,ایزو 14001,گواهینامه ایزو,
  • مشاوره ISO
    مشاوره iso,مشاوره ISO 9001,مشاوره ISO 18001,مشاوره ISO 14001,مشاوره ISO 22000,

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا