استاندارد ایزو و آبیاری کشاورزی (بخش اول)


آبیاری بهینه

ارتقای عملکرد و ایجاد پایداری

ایزو تی سی 23/اس سی 18، سیستم ها و تجهیزات آبیاری و زهکشی

انتظار می رود در سه دهه آینده حجم تولیدات کشاورزی دو برابر شود، این موضوع به ناچار باعث افزایش مصرف آب می گردد. در حال حاضر حدود 70% حجم آب استحصالی در دنیا صرف آبیاری می گردد. برای آنکه نسل های آینده از منابع کافی آب برخوردار باشند ما باید از هم اکنون شیوه مصرف خود را در کشاورزی، به ویژه در مناطق خشک بهبود دهیم.

مسائل و مشکلات مربوط به آب باید در یک چارچوب کلی زیست محیطی، اقتصادی و مسئولیت اجتماعی مورد بررسی و رفع قرار گیرد. استفاده از فناوری های «هوشمند» آبیاری که باعث مصرف بهینه آب، جلوگیری از هدر رفتن و تضمین یکپارچگی در آبیاری می شود بسیار مهم است.

آبیاری هوشمند شامل طراحی تجهیزات، انتخاب دقیق و درست متدها، و نگهداری دائم و ارزیابی عملکرد تجهیزات هم در آزمایشگاه و هم در محیط کار می شود.

استانداردهای تجهیزات آبیاری که توسط کمیته فنی ایزو ISO/TC 23 کمیته فرعی SC 18 (سیستم ها و تجهیزات آبیاری و زهکشی) تهیه شده اند، با تعیین مواد، عملکرد تجهیزات، روش های آزمایش، تفسیر داده ها و گزارش عملکرد نقش مهمی در رسیدن به این اهداف ایفا می کنند.

تا کنون این کمیته 30 استاندارد در زمینه تجهیزات آبیاری و لوله کشی آماده کرده، که موضوعات تخصصی را تحت پوشش خود قرار می دهند.

تائید صلاحیت کشورهای در حال توسعه در زمینه توانایی آبیاری کشاورزی امری مهم است. هدف ایزو 15155:2005 (تاسیسات آزمایشی برای تجهیزات آبیاری کشاورزی) قادر ساختن این کشورها به سنجش توانایی های خود بدون نیاز به پرداخت هزینه عظیم برای لابراتوار آزمایش تائید شده ملی است.

در بسیاری از کشورها میزان مصرف آب در کشاورزی به نسبت مصرف آب آشامیدنی سهل انگارانه تر مورد سنجش قرار می گیرد. در اینجا استفاده از یک ارزیابی رسمی مطابق با قوانین مقیاسی اهمیت پیدا می کند. ایزو 7714:2008 (تجهیزات آبیاری کشاورزی – دریچه های اندازه گیری حجم [شیرهای حجمی] – الزامات کلی و روش های آزمایش) یک ابزار برای اندازه گیری دقیق میزان آب مورد نیاز ناحیه آبیاری معرفی می کند که پس از تامین میزان کافی آب بطور خودکار بسته می شود.

این استاندارد آغازگر جریانی است به سمت مصرف بهینه مانبع آب محدود در جهان، این استاندارد همچنین باعث صرفه جویی قابل توجه در میزان آب لازم برای تهیه محصول نهایی مرغوب می شود.

استفاده از انواع کود، ترمیم کننده ها و مکمل های خاک یا فرآورده های محلول در آب از طریق سیستم آبیاری، بسیار رایج است و به عنوان بخشی از آبیاری روزمره بکار می رود. این آبیاری مواد شیمیایی را به زمین زراعی منتقل کرده و بطور یکسان بین گیاهان تقسیم می کند. با این حال، عوارضی در انجام این کار وجود دارد، زمانی که آب چاه قطع شود آب آغشته به مواد شیمیایی به چاه بازگشته و آبهای زیر زمینی را آلوده می سازد. با استفاده از یک شیر فلکه کود دهی می توان از پس رفت آب به سمت چاه جلو گیری کرد. استاندارد عملکردی برای چنین شیر فلکه هایی منتشر گردیده.

 



ثبت نظر شما

نام :

ایمیل :

نظر :



  • ISO
    ایزو چیست ؟,مزایای اخذ ایزو,ایزو 9001,ایزو 14001,گواهینامه ایزو,
  • مشاوره ISO
    مشاوره iso,مشاوره ISO 9001,مشاوره ISO 18001,مشاوره ISO 14001,مشاوره ISO 22000,

آخرین مقالات


پرداخت آنلاین توسط کلیه کارت های عضو شبکه شتاب بانکی
تمامی خدمات این فروشگاه ، حسب مورد ، دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشد و فعالیت این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد .

بالا